PDA

PDA
Pembe Domates Ağı, Logo üzerine tıklayarak PDA ana sayfasına gidebilirsiniz... "Pembe Domates Ağı" (PDA): 2006 yılında Avniye ve Mehmet Ata Tansuğ'un bir İstanbul apartmanının balkonundaki "Evde Pembe Domates Serüveni " ile başlayan; daha sonra Türkiye'deki evladiyelik ("heirloom") doğal pembe domateslere sahip çıkarak, onları yine doğal yöntemlerle evlerinin balkon veya bahçelerinde yaşatmaya karar verenlerin katılımıyla oluşan ve genişleyen toplumsal ağ...

9 Aralık 2009 Çarşamba

ARALIK AYINDA, DOMATESLER DALINDA

Kasım ayında 2009 yılının son kaydı demiştim ancak yeni bir kayıt yapma ihtiyacı duydum. Ekim ayı içerisinde balkonda saksıda ve plastik kasa içerisinde yetiştirdiğim, ancak bu yıl pek ürün alamadığım pembe domatesleri sökmüştüm ama her ihtimale karşı biraz iyi durumda olan bir bitkiyi dip sürgünlerinin çıkmasına imkan tanımak için, toprak seviyesinin biraz üzerinden keserek bırakmıştım.


Bıraktığım sürgün geçen sürede büyüdü ve çiçek açtı. Çiçek açmakla yetinmedi, havaların bir ara soğumasına karşın daha sonra düzelmesiyle meyveye durdu. Şu anda üzerinde nohut ve fındık iriliğinde iki küçük, yaklaşık 70-80 gram ağırlığında bir büyük domates var. Güneş yüzünü oldukça az gösterdiği için kızaracağını pek sanmıyorum. Buna karşın Aralık ayında domatesin üzerinde olmasının ilginç olduğunu düşündüm ve çektiğim fotoğrafları sizlerle paylaşmak istedim.


Fotoğraflar 2 Aralık tarihinde çekildi. İlk fotoğraf bitkinin üst dallarında yeni çiçekten meyveye dönüşmeye başlayan domates.


İkinci fotoğraf ise büyük ve küçük domatesler birlikte.
Meyveler halen büyümekte. Çok fazla olmamakla birlikte arada su veriyorum. Onun dışında başka birşey yapmıyorum.
Yukarıda da belirttiğim gibi güneş yüzünü fazla çıkartmadığı için kızarmanın gerçekleşeceğini sanmıyorum. Hatta bir gece gerçekleşebilecek ani bir donla, kaybedilebilirde... Ama ben yinede şu anda dışarıda balkonda tutuyorum. Son ana kadar o şekilde bekleyecek.
PEMBE DOMATES TÜRÜ OLABİLİR Mİ?
Eskişehir genelinde pazarlarda köy domatesi olarak satılan bir domates türü var.
Pembe domatese göre oldukça kalın kabuklu olmasına karşın, iç kısımları etli, sulu ve oldukça lezzetli bir domates türü. Kalın kabukları nedeniyle de nakliye koşullarına oldukça dayanıklı. Fiatıda sera domateslerine göre pahalı. Şu anda pazarda son hasatları satılmakta.
Rengi yukarıda yer alan fotoğrafta olduğu gibi açık kırmızı oluyor. Mevsim koşulları itibariyle tam kızarmadığı düşünülse bile en iyi kızarmış hali yine sera domateslerinden oldukça açık bir renkte oluyor.
Bu yıl pazara çıktığımda mümkün olduğunca bu domatesten aldım. Yeşil olanları daha çok turşuluk olarak satılıyor. Ancak biraz beklediğinde, pembe domates gibi kendiliğinden kızarıyor ve olgunlaşıyor. Salata ve söğüş olarak yemesi çok güzel. Özellikle kabuğu soyulup doğrandığında suyunu salatanın içine bırakıyor. Suyuna ekmeği ban, ye...
Kesildiğinde ise pembe domatese benzer şekilde etli ve içi dolgun bir domates.
Satıcıları ile konuşarak ayrıntılı bilgi alma imkanım olmadı ancak, görünüm ve lezzet itibariyle pembe domatesle arasında bağlantı olabileceğini düşündüm.
Bir önceki kayıtta Eskişehir Sivrihisar ilçesinde satılan pembe domateslerden bahsetmiş ve tohum aldığımı belirtmiştim. Eskişehir'in bazı merkez köylerinde de pembe domates yetiştirildiğini duydum. Bu domateslerde Sivrihisar pazarından alındı. Acaba pembe domatesler ile yakın mesafede ekilen diğer tür domateslerin melezlenmesi ile oluşmuş bir domates türü olabilir mi? Yada pembe domatesin ayrı bir türü müdür? Öyle olmasa bile değişik bir domates türünü grup üyelerine tanıtmak istedim. Görüntülerle buna karar vermek belki mümkün değildir ama bir fikir oluşturabilir. Bu konuda grup arkadaşlarımın bilgilerini paylaşmalarını rica edeceğim.
Bu domatesten oldukça bol tohum aldım. Gelecek yıl deneme amaçlı birkaç tohum ekmeyi düşünüyorum. Yine gruptan ayrıca bu domatesten yetiştirmek isteyen olursa tohumlardan gönderebilirim.

Hiç yorum yok: